De eerste 5 dagen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Aniek Weda - WaarBenJij.nu De eerste 5 dagen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Aniek Weda - WaarBenJij.nu

De eerste 5 dagen

Door: Aniek

Blijf op de hoogte en volg Aniek

26 Januari 2018 | Ethiopië, Addis Abeba

Hallo!

Hier het eerste echte bericht vanuit Addis Abeba. Zondag vertrok ik al vroeg richting Schiphol en tegen 11u was het toch echt tijd om afscheid te nemen (gepaard met wat tranen natuurlijk). Toch wel spannend zo alleen reizen. Gelukkig is alles goed gegaan! De eerste vlucht zat ik naast een erg chagrijnige Turkse man maar de tweede vlucht heb ik gekletst met een Ethiopische vrouw uit Amerika. Om 2u 's nachts kwam ik bij het guesthouse aan. Snel naar bed want morgen (maandag) begint de introductie!

Na een rampzalige nacht met veel gedraai had ik 's ochtends een kennismaking met de organisatie Dires for Development. Een organisatie die vanuit verschillende speerpunten bezig is in Addis: Sport, Educatie & Ondernemen. Zelf ga ik natuurlijk bezig met de sport! Verder die dag een Ethiopisch simkaartje geregeld en wat geld gewisseld (dit duurt hier al gauw een paar uur samen). Daarna zijn we een berg op geweest, de hoogste van Addis als ik het goed heb begrepen! Hier was een prachtig uitzicht en we kregen een korte uitleg over het ontstaan van de stad. Ook heb ik voor het eerst Injara gegeten, een Ethiopisch gerecht. Lekker!

Op dinsdag zijn we 's ochtends naar een revalidatiecentrum voor kinderen geweest en 's middags naar een rolstoelbasketbal training. Kon niet anders dan dat dit een fantastische dag zou worden! Na ietsjes meer slaap was het tijd om met de bus naar het revalidatiecentrum te gaan. We hebben hier meegedaan met een sportles en mochten een les over sparen (saving) bijwonen. Natuurlijk gaat dit allemaal in het Amhaars dus nu nog onverstaanbaar, maar gelukkig kon iemand van de organisatie vertalen! Het is erg indrukwekkend om te zien hoe hier een revalidatiecentrum er uit ziet, heel anders dan in Nederland! Hier ook geen foto's mogen maken i.v.m. privacy. 's Middags mochten we meedoen met een rolstoelbasketbal training. Super leuk en wat werden we goed betrokken bij de groep! Het ging lekker fanatiek en ik vond het erg leuk om weer te doen, het was alweer even geleden.

Woensdag deden we een citytour. We zijn eerst naar het museum in een oud kasteel (nu universiteitsgebouw) geweest, daarna naar de supermercato (een super grote chaotische markt) en uiteindelijk nog naar het nationale museum waar onder andere Lucy ligt. Lucy is de eerste mens. Onze gids/vriend van de organisatie kon ons erg veel vertellen en je merkt dat een Ethiopiër erg trots is op zijn afkomst. Het is interessant om te horen hoe ze hier de wereld zien en het geloof ervaren. Het is hier wel ontzettend belangrijk. Iedere woensdag en vrijdag wordt hier gevast en over een dag of 20 begint hier een vastenperiode van 2 maanden.

Donderdag was het tijd om zelf het openbaarvervoer uit te proberen. Het is maar ietsjes anders dan in Nederland (kuch). Mensen roepen in de bus waar het naar toe gaat, dus je moet weten in welk gebied het gene ligt waar je heen wil, en aan de rand van de weg schuiven ze de deur open zodat je in of uit kan stappen. Pittig als je de taal niet spreekt, haha. Gelukkig is het allemaal gelukt en hebben we vooral veel rondgelopen door de stad, kijken hoe het er overal aan toe gaat. 'S avonds hebben we een workshop gebarentaal gehad van een groep ontzettend lieve mensen. Aan het eind van de workshop konden we een echt gesprek voeren met alleen onze handen en gezichtsuitdrukking. Maandag gaan we weer! Het was ontzettend leerzaam en een geweldige ervaring!

Maandag gaat het echte vrijwilligerswerk beginnen! Hoe dat er precies uit gaat zien wordt dit weekend besproken. Ik heb er zin in!

• 26 Januari 2018 - 15:23

Ard En Margriet:

Ha aniek, wij hebben jouw verslag met veel plezier gelezen.
    Een heel andere wereld.
    Wij hopen dat je veel plezier hebt in je werk daar en daarnaast natuurlijk ook.
    Groetjes en we wachten tot het volgende berichtje. Gr. Ard en margriet

• 26 Januari 2018 - 15:38

Willemien:

Hoi Aniek,

Wat fijn om je eerste verslag te lezen. Was ook erg benieuwd hoe het je daar gaat.
    Je leert een hele andere wereld kennen en wat een verschil met hier. Hoop dat je daar leuke mensen mag ontmoeten. Wat een geluk dat het nog 20 dagen duurt voordat de vastenperiode begint

• 26 Januari 2018 - 15:43

Gea:

Hallo Aniek,

Wat leuk om jouw belevenissen te lezen.
    Zover weg en dan toch weer heel dicht bij.

Genieten en tot een volgend berichtje.

grtjs Mam

• 26 Januari 2018 - 17:21

Richard:

Hey Aniek,

Goed om te lezen dat je goed bent aangekomen.
    Wat leuk om zo jou verhalen te lezen.
    Geniet er van en maak er een mooie en leeezame tijd van.

Groet,

Richard

• 26 Januari 2018 - 17:46

Alwin En Irma:

Hoi Aniek,

Super en wat mooi dat je ons meeneemt in jouw belevenissen in Addis Abeba. Fijn om te lezen, dat je het er geweldig naar jouw zin hebt. Geniet ze. Wij zien uit naar jouw volgende bericht.

Ps. heb je het recept van Injara, dan maken wij dat een keer thuis.

Groetjes, Alwin en Irma

• 26 Januari 2018 - 19:02

Clary :

Leuk om te lezen Aniek.
    Geniet van de bijzondere tijd daar en ook veel succes met alles wat je daar gaat doen.
    Groet van ons 4-en.

• 28 Januari 2018 - 12:04

Guy:

Hoi Aniek,

Heel erg leuk om je eerste ervaringen op deze manier te kunnen volgen. Benieuwd wat je bevindingen zijn de komende tijd. Laten we contact houden. Heel veel succes en geniet!

Groeten Guy

• 30 Januari 2018 - 10:09

Mirjam:

Hoi Aniek,
    Leuk verslag! Heel veel plezier daar! Geniet van alle indrukken en ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Groeten uit Oosterbeek
    Mirjam